torsdag 29 april 2010

Sven Svensson i Forsmo

När jag letade bouppteckningar på Landsarkivet i Härnösand och hittade rätt på Anna Karolina Johanssons bouppteckning visade det sig att hennes bouppteckning var den tredje från Forsmo/Imnäs. De två andra var Brita Sara Andersson (1861-1944) och Sara Brita Amundrud (1875-1944). När man tittade närmare efter så var det samme man som hade genomfört dessa tre bouppteckningar, nämligen S.E. Svensson.

Vem var denne S.E Svensson. Jo, hans namn var Sven Erik Svensson och han kallades för Sven. Han var en ogift man som bodde i Forsmo, Ramsele sn och fungerade som "advokat" då han ofta genomförde bouppteckningar och gjorde andra kontrakt och uppgörelser på papper. Han var född den 21 augusti 1898 i Forsmo, Ramsele församling och avled vid 98-års ålder den 10 januari 1997 på Nipgården, Ramsele sn.

En av första gångerna som jag träffade honom var när jag var på besök hos min pappas faster i Forsmo. Hon och hennes man var inte hemma och istället kom denne äldre "gubbe" och började prata. Jag visste att han kände till en massa om de människor som bott i byarna runt omkring så jag frågade om han kände till en förfader till mig som hette Jöns Jönsson i Imnäs. Sven började prata om något skåp som han hade hemma och jag trodde först att han inte riktigt hört min fråga men han fick hållas och bubblade på. Det kom in den ena historien efter den andra och jag hade svårt att hålla kvar den "röda tråden" och började undra om han inte missuppfattat min fråga helt och hållet. Efter att ha pratat på i många minuter om diverse saker som rörde folket i Forsmo och Imnäs byar, med ständiga sidospår, så återkom han till det skåp som han pratat om i början och då visade det sig att den långa invecklade och väldigt intressanta historia som han berättat ledde fram till skåpets ägare som han kallade för "Jönsch Anna". Till saken hör att Jöns Jönssons fru hette Anna och det är mycket troligt att det var hennes skåp som han hade hemma i sitt hus. Sven är nu död sedan många år men jag kan ibland undra var detta skåp tog vägen.

2 kommentarer:

  1. Jo Sven Svensson minns jag. Jag brukade hälsade på han många gånger,och när det var Slåttanna så gick man in till han, jag minns att han var väldigt döv och jag minns även hanns mopeder det här var ju mitten på 70 talet. /Donald

    SvaraRadera
  2. Lena Mähler
    Sven Svensson,skitigare gubbe har man aldrig sett. Men han var snäll.Han hade sin "hushållerska"Hellfrid.Han ringde min mormor Svea Molén(rystedt,Larsson)och friade kommer jag ihåg.När svärmor Henny Mähler blev änka 1977 ringde han till henne och friade. Tror han ringde de flesta änkor i byn!

    SvaraRadera