onsdag 17 augusti 2011

Älva i Fale Bures ring

I sommar när jag var uppe i Ramsele så besökte jag hembygdsgården och tog en fika. Jag frågade då om det var någon som kände till om hembygdsföreningen hade någon mer information om spelet. Där fick jag veta att det var föreningens ordförande som hade koll och vid samtal med honom så berättade han att de hade en del papper i sitt arkiv. Tyvärr tog tiden slut så jag hann inte med att besöka deras arkiv men jag får försöka göra det nästa sommar istället.

Men det roliga var att en av de som serverade på hembygdsgårdens café hade spelat älva i en av uppsättningarna, vilken var lite oklart men det var någon av åren 1947 till 1951.


Tack Elsa för att du ville vara med och visa hur en en älva från Fale Bure spelen ser ut idag!!

För en par veckor sedan besökte jag också Kungliga Biblioteket och mycket riktigt fanns det manus till spelen. Jag hittade tre olika manus. Intressant läsning som jag hade velat fördjupa mig mera i men tyvärr fanns inte tiden då heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar