onsdag 25 juli 2012

Avliden 105-åring

I tidningen Svensk Amerikanska Western (Denver, Denver County)kunde man torsdagen den 11 april 1907 läsa följande notis:

Afliden 105-åring. I en ålder af nära 105 år afled den 18 mars födorådstagaren Anders Israelsson i Harselet, Ramsele socken, Ångermanland. Han föddes den 18 juli 1802 och tjänade som dräng, till dess han gifte sig, då han öfvertog 3 seland jord i Harselet, som han upparbetade från ris och rot. I sitt äktenskap har han haft fyra barn, af hvilka en son och en dotter lefva. Hans hustru dog för omkring 40 år sedan.
Den gamle hade under senare åren varit blind, men för öfrigt jämförelsevis kry, ehuru han på sista tiden varit sängliggande. Som bevis på hans hurtiga mod må nämnas, att han ofta plägade säga: "Jag var dum, som lade mig så där, för nu ids jag inte gå upp igen".

I Ramsele död- och begravningsbok kan man läsa följande:

Död Mars 14 Anders Israelsson, förmånstagare i Harrselet, ånkl. Född 1802 18/7. Dog av ålderdom och begravdes mars 31.

Tidningen hade alltså fel dödsdatum och i husförhörslängden står han felaktigt angiven som född 1800. Felet med födelseåret uppdagades och rättades 1902 och då spårades felet tillbaka till 1828.

3 kommentarer:

  1. Vet du varför den var insatt i en tidning i USA?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    I de svenska tidningarna i USA så skrevs det rätt mycket om vad som hände i Sverige och jag tror att de tyckte att detta var en intressant nyhet att någon blivit 105 år i "gamla landet". Har sett andra liknande notiser också. Fast Tidningen som detta skrevs i är ju också från södra USA (Colorado) och jag känner inte till någon Ramsele bo som flyttade dit (fast jag vet iofs inte var alla åkte) utan de flesta åkte till Minnesota.
    mvh
    Mats

    SvaraRadera
  3. Detta borde vara den aktuella mannen, kortet tagit 1904

    http://www.genealogi.se/portratt/comment.php?id=107803

    SvaraRadera