lördag 22 september 2012

Eric Persson i Ramsele

För någon vecka sedan så var det sista dagen för en målning som låg ute på Tradera. Den föreställde Ramsele gamla kyrka och var målad av en person som hette Eric Persson.


Tavlan såldes bara för drygt hundra kronor och den som vann kan vara glad för att jag var en sekund för långsam i budgivningen för annars hade tavlan blivit betydligt dyrare, men jag måste gratulera i alla fall. Skulle varit roligt att ha den. Det är ett välkänt motiv.


Jag gjorde några skärmdumpar av de bilder som fanns på Tradera. Här kan man se signaturen av målaren Eric Persson och att han daterat tavlan till den 12 augusti 47 (vilket jag antar är 1947).

Vem denne person var vet jag inte säkert. Men om man slår på namnet och Ramsele i Sveriges Dödbok så finns det tre stycken med namnet döda i Ramsele sn. Den äldste var född 1851 och dog 1949, då bosatt i Tunåsen, Ramsele sn. 1947 var han 96 år och troligen för gammal. Nr två i ålder var född 1868 och avled 1956 i Nyland, Ramsele sn. Den tredje var född 1872 och avled 1958 i Flyn, Ramsele sn. Den sistnämnde lyckades jag hitta på Rötters fotogalleri (se denna länk) och där fanns också detta kort på honom.


Erik Persson föddes  den 13 oktober 1872 i Vimmervattnet, Ramsele sn. Föräldrar var bonden Per Perrsson och hans hustru Stina Lisa Lith. Erik dog i juni 1958 i  Flyn, Ramsele sn.

Förutom dessa tre fanns det ett antal tänkbara som hade två förnamn, varav ett var Erik.

Någon som kan tala om för mig vilken Eric Persson som målat tavlan??? Har jag gissat rätt när jag tror det är mannen på kortet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar