fredag 5 juni 2009

Ett Ramsele vykort del II

I går pratade jag med min lärare i historia och geografi från högstadiet. Han är den som "lurade" in mig i det här med släktforskning. När jag gick i åttan så hade vi ett ämne fredag em som hette Fria aktiviteter. Mitt under vårterminen kom det upp en lista för att anmäla intresse till en ny aktivitet att börja snarast. Till att börja med var jag inte så intresserad men många av de andra i min klass antecknade sig på listan och det gjorde också min bästa kompis. Sista anmälningsdag bestämde jag mig för att skriva upp mig och några veckor senare fick vi börja med att forska i kyrkböcker och mikrokort som fanns på pastorsexpeditionen och på biblioteket. Sedan dess har släktforskning varit mitt stora fritidsintresse!!!

Men detta var en parentes till det som jag skulle berätta om och som jag fick veta av honom gällande vykortet från Ramsele. Om man tittar på bilden som jag lade in i bloggen häromdagen så är det ett antal hus i nederdel av kortet som bildar en innergård. Detta område är det som idag är området med Ramsele Centralskola. Vägen som går förbi området borde ha ungefär samma sträckning som dagens Kyrkvägen. Korsningen uppe i norr är till Krångvägen. Strömsundsvägen är inte byggd ännu och man ser inte heller Storgatan på detta kort. Om husen kan sägas följande:

- Huset med fem fönster på gaveln och två skorstenar är gamla tingshuset i Ramsele, byggt någon gång runt 1850-talet eller strax innan. Skall vid tillfälle försöka leta igenom sockenstämmoprotokoll för att hitta mera exakt år. I vilket fall som helst så stod tingshuset nära där "Vita huset" uppfördes ca 1910-1915. Tingshuset revs då förmodligen.

- Huset med runda fönster på gaveln är gamla Folkskolan, socknens första skolhus. Idag finns gymnastikhuset på dess plats. Det huset uppfördes troligen i början av 1850-talet och det var en ganska lång process innan sockenborna (både från Ramsele och Edsele) kom överens om allt rörande skolan, skolärare, ersättningar etc.

- Nästa hus, det vita, var Rosengrens Bageri och Café. Någon som vet mer om honom och hans verksamhet?

- Det fjärde huset (norr på gården)ligger ungefär där dagens matsal finns är en stuga som stod på Nygrens tomt. Vem var denne Nygren?

- Om vi följer Kyrkgatan och sedan tar vänster på Krångvägen kommer vi till ett hus med fyra fönster på långsidan. Det skall vara Karl Ersgården (Brander) som var första gård som byggdes efter branden i Krångeby i slutet av 1700-talet. Någon som vet mera om den branden?

Hur kartan över Ramsele ser ut idag kan man se här.

På dessa hemsidor finns det lite information om Ramsele:

Välkommen till Ramsele-Edselebygden

Hotell Färnlöf

Ramsele Idrottsklubb

5 kommentarer:

  1. Hej Mats,

    Jag har ingen aning om vem Nygren kan vara, men jag gör en chansning där. Det fanns en Valfrid Anton Nygren, f. 1857 i Umeå lfs, som var inspektor på Prästbordet i Ramsele. Senare flyttade han först till Krången och därefter till Nyland. Jag vet inte när han dog, men han ska finnas på sidan 531 i nya boken (den som börjar 1915). Han var gift med Hilma Elvina Charlotta Frisendahl. Hon var dotter till kyrkoherden i Ramsele Nils Johan Frisendahl. Du får gärna kolla upp sidan 531 åt mig så jag får veta vad som händer med familjen i den längden.

    Hälsningar
    Magnus

    SvaraRadera
  2. Hej Mats! Välkommen i blogggänget! :) Jätteroligt att du startat en blogg om Junsele och Ramsele. Jag ser fram emot att följa din blogg.

    Sommarhälsningar Anita i Omsjö

    SvaraRadera
  3. Hej Magnus!

    Bra länk du fixade där!!! Sid 531 är Nyland nr 3 4/8. Gårdsägare f Inspektor. Han dog 1925 27/2 och hon dog 1931 26/2 (ej kontrollerade datum). Alla barn strukna utom Ingrid Augusta och Valfrid Folke. Den senare gift och ett barn.

    /Mats

    SvaraRadera
  4. Hej Smulan!

    Hade ju ett gammalt Nyhetsblad jag skickade från min hemsida för flera år sedan. Den har legat i "träda" och blivit omodern så jag fick påbörja en blogg istället. Har tittat in på din blogg med jämna mellanrum och den är jättebra!!

    Ha en trevlig helg!

    Mats

    SvaraRadera
  5. Hejsan Mats
    Kul att du skapat en blogg, ska se om jag kan hjälpa på något sätt :)
    Ha de fint

    //Jörgen

    SvaraRadera